Sofie, Barcelona, podzim 2019

Kde jste v rámci programu Erasmus+ studovala?
Studovala jsem v rámci bakalářského studia, v Barceloně jsem strávila 5. semestr Bc. studia. 

Popište, proč jste si zvolili danou zahraniční univerzitu a katedru.
Studovala jsem v Barceloně. Jedna z mých blízkých kamarádek tam studovala předešlý rok také a protože se jí tam moc líbilo, rozhodla jsem se zvolit Barcelonu jako další možné město, kam bych chtěla vycestovat. Zvolila jsem KAJL, protože jsem se těšila, že bych někde žila celý semestr a angličtinu neustále používala. Také jsem se přihlašovala na Erasmus do Anglie.

Popište stručně přijímací proces, zmiňte důležité kroky, data, která jste museli dodržet. 
Nejprve je důležité vůbec se na Erasmus včas přihlásit, vybrat si univerzity a města, což se, tuším, musí stihnout do konce března. Dále je pak nutné dostavit se na přijímací pohovor, napsat motivační dopisy a přibližně se podívat, jaké předměty by se daly na zahraniční univerzitě studovat. Po přijetí je důležité vyplnit spoustu dokumentů, včetně velice zásadního Learning Agreementu. Musíte si vyhledat předměty (na stránkách zahraniční univerzity), které by mohly sloužit jako ekvivalentní, tedy ty, které potom mohou být uznány i na naší univerzitě. Doporučuji se včas poptat učitelů o uznání, dojít si pro podpisy a mít vše celkově zařízené v termínu. Tyto termíny jsou možné kontrolovat v e-mailech od zahraničního oddělení naší univerzity, a také v e-mailech od zahraniční univerzity (zahraniční univerzita může požadovat jiné dokumenty, než naše). 
Samotný proces zařizování není úplně jednoduchý, je třeba se poptat například studentů, co na Erasmu již byli. 

Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil/a…
Přihlásila jsem se na 7 předmětů, všechny měly odpovídat nějakému předmětu v ČR. 
Přihlásila jsem se na následující předměty: 
Americká literatura 20. a 21. století 
Anglická syntax
Britská literatura (Modernismus, Postmodernismus)
Akvizice druhého/anglického jazyka 
Německý jazyk V
Německá literatura a umění
Německá literatura 19. století

Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?
Předměty nebyly náročnější než v ČR, řekla bych, že spíše na podobné úrovni (většinou). Liší se ale určitě celkový přístup ke studentům a také typ plnění předmětu. V Barceloně se nezakončuje předmět zkouškou ve zkouškovém období, ale je několik úkolů, které se musí splnit už v průběhu semestru + závěrečná zkouška na konci semestru. 

Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?
Můj druhý obor je Německý jazyk a jeho studium se mi skloubit podařilo. Už v Barceloně jsem plnila předměty (viz otázka 4), které mi poté byly uznány, se zbytek učitelů jsem byla domluvená, a tak jsem si z některých předmětů (u kterých jsem neměla žádný ekvivalentní předmět) po návratu dodělala zkoušky, popřípadě další úkoly, aby mi předmět mohl být uznán (i co se absence týče). To jsem ale dělala i u nějakých předmětů na KAJL.

Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?
Zápis předmětů vlastně spočíval ve vyplnění několika dokumentu, které se poté odnesou na Oddělení pro zahraniční studenty, kde vždycky se vším pomůžou. Zápis do předmětů pak trvá klidně i měsíc, ale to ničemu víceméně nevadí, na předměty se chodí, oznámí se to například učitelům, kteří vědí, že zápis trvá déle. Rozvrh si každý musí vytvořit a najít sám na stránkách fakulty, je to poměrně složitá záležitost. Co se týče docházky - přístup většiny učitelů byl víc než vyhovující. Nebyla přímo určena maximální absence, ale nemyslím si, že by toho někdo nějak využíval, jde spíš o to, že když byl člověk nemocný (já jsem například ležela doma s antibiotiky přes dva týdny), nevznikal žádný problém, kvůli překročení maximální možné absence či podobně. Každý předmět byl také dvakrát týdně, dohromady 3 a půl hodiny, takže by se to asi i pravděpodobně špatně určovalo. Tento přístup mi vyhovoval, bylo znát, že se studenty zachází jako s vysokoškoláky, ne středoškoláky. Zároveň ale byly třídy vždy plné a studenti moc nechyběli. Jak jsem již komentovala v otázce 5, plnění předmětů bylo odlišné, protože se něco dělalo vlastně v průběhu celého semestru, je možné, že díky tomu potom zkouškové období nebylo tak náročné.

Jak probíhá výuka předmětů? 
Výuka předmětů probíhá klasicky, všechny předměty byly v angličtině. Setkala jsem se s jedním předmětem, který měl být v němčině, ale bohužel probíhal z většiny v katalánštině. Jak jsem již zmiňovala, každý předmět se koná dvakrát týdně, a to jednou hodinu a půl a další den dvě hodiny. Většinou se tak rozvrh každé dva dny opakuje - Po je téměř identické se St (kde je akorát výuka delší) a Út s Čt. V pátek se, myslím, neučí vůbec.

Jak probíhá zkouškového období?
Toto jsem také komentovala v předchozích otázkách, každopádně vyloženě zkouškové období probíhá v lednu, cca od 7. ledna., stejným způsobem jako u nás. Od našeho zkouškového období se ale liší náročností. Vzhledem k tomu, že v lednu už je splněno přibližně 50% (nebo víc) předmětu, závěrečné zkoušky nejsou tak náročné.

Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?
Všechny potřebné termíny sděluje učitel na první hodině, takže je dobré poznamenat si je. Termíny zkoušek v rámci zkouškového období jsou pak k nalezení na internetu. Zkoušky a testy probíhají stejným způsobem jako u nás. 

Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě? 
Některé předměty byly náročnější, některé méně. Byly předměty, kde se například psaly dva testy, dělal výzkum, prezentace (Akvizice AJ), pak byly předměty, kde se psalo několik esejí a žádný test (Literatura). Nemohu ale říct, že nějaký předmět byl vyloženě ‘’brnkačka'', bez práce. 

Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.?
Co se bezpečnosti týče, v Barceloně každý varuje před zloději, kapsáři, naštěstí nikomu z nás nikdo neukradl nic cenného, ale slyšela jsem několik příhod od ostatních studentů, kterým se to stalo. Určitě je lepší být obezřetný a dávat si na věci pozor. Dopravní dostupnost byla úplně vyhovující, univerzita se nachází přímo u několika výstupů z metra. Já jsem ke konci pobytu chodila všude pěšky a, i když jsem nebydlela úplně blízko, dalo se to zvládnout a navíc je moc hezké procházet se Barcelonou několikrát denně. Co se týče cen - někdy mě překvapilo, o kolik bylo například nějaké zboží v supermarketu levnější, celkově jsou ceny ale určitě vyšší. 

Jakým způsobem jste si našel/našla ubytování?
Hledání ubytování byl docela oříšek. Vše jsem hledala přes internet přes ubytovací webové stránky a aplikace. Několikrát se mi ale stalo, že jsem už měla ubytování téměř domluvené a majitel ho na poslední chvíli pronajal někomu jinému a mně zrušil. Nakonec jsem našla ubytování pár dní (!!) před odletem, zvolila jsem stránku housinganywhere), kde se platí i poplatek společnosti za zprostředkování bydlení, ale věřila jsem, že díky tomu to bude bezpečnější a jistější, nemohla jsem si už dovolit o ubytování po několikáté přijít. Nakonec bylo ale všechno v úplném pořádku a byla jsem spokojená.

Dá se vyjít se stipendiem? 
Ne. V Barceloně jsou nájmy docela drahé, a aby člověk bydlel v něčem slušném, stojí už jen nájem víc, než je vůbec na měsíc předpokládáno. Já jsem platila o cca 100 euro víc každý měsíc, než bylo přispíváno. Do toho samozřejmě už vůbec nespadá placení dopravy, jídla, letenek a podobně. Bydlení se dá ale najít i levnější, když začnete hledat až přímo v Barceloně, jdete na prohlídky, nebo také když najdete pokoj v nějaké méně bezpečné čtvrti či nějaký miniaturní pokojík (často bez oken).

Je případně možné si sehnat brigádu? 
Já jsem si brigádu nesháněla, měla jsem poměrně dost školy. A navíc neumím španělsky natolik, abych mohla pracovat například někde v kavárně.

Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty? 
Nevím, jestli s místními studenty, každopádně se studenty Erasmu určitě. Organizace ESN organizuje vždy několik aktivit denně. Je třeba si zařídit jejich kartičku (15 euro) a poté se aktivit účastnit. 

Jaká je možnost sportovního vyžití v okolí univerzity?
Já osobně jsem si našla skvělé fitness centrum poměrně blízko bydliště, slyšela jsem ale, že existuje i nějaké sportovní centrum přímo od univerzity, které se dá zaplatit na rok (možná i pouze semestr), kde je i bazén a podobně. 

Jak je vybavená knihovna?
Knihovna je vybavená výborně a navíc je to opravdu zážitek! Krásné prostory. Celkově prostory univerzity jsou naprosto nádherné. 

Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče? 
Myslím, že jsem vše už zmínila v předchozích otázkách, každopádně, je určitě dobré zařídit si všechno včas a tak, jak máte. Když si nevíte rady, určitě se poptejte studentů, kteří už na Erasmu byli. Aby se předešlo stresu, je taky fajn, najít si i včas ubytování, letenky a podobně. Díky tomu, že jsem měla vše zařízené, nebylo pak vůbec těžké rychle se zabydlet a zvyknout si na život jinde. 

V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?
Mě osobně vždycky lákalo žít delší dobu v nějaké cizí zemi, za přínos tedy považuji hlavně to, že mi vycestování dodalo určitou odvahu, samostatnost, přátelé a krásné vzpomínky na krásné město a moc příjemnou atmosféru.