Ondřej, Universität Heidelberg, podzim 2019

Kde jste v rámci programu Erasmus+ studoval?
Studoval jsem v rámci programu Erasmus+ na Universität Heidelberg a strávil jsem tam zimní semestr 2019/2020. 

Popište, proč jste si zvolili danou zahraniční univerzitu a katedru.
Jedním z prvních důvodů bylo dobré jméno univerzity potvrzené doporučením mé spolužačky (němčinářky, které se na Erasmu v Heidelbergu líbilo natolik, že jela podruhé). Druhým, asi nejdůležitějším, důvodem byla snaha procvičit si kromě angličtiny také němčinu, či spíše se jí znovu naučit, protože po střední škole jsem o ni ani nezavadil.
Dále protože výběr univerzit pro výjezd na Erasmus na mém druhém oboru je mnohem chudší.
V neposlední řadě jsem zvolil Heidelberg pro jeho (nejen finanční) dostupnost.

Popište stručně přijímací proces, zmiňte důležité kroky, data, která jste museli dodržet. 
Nejprve jsem pochopitelně musel podat přihlášku (začátkem března akademického roku, který předcházel roku výjezdu na Erasmus) a zaslat naší katedrální koordinátorce požadované dokumenty (CV, motivační dopis, studijní průměr) do týdne před přijímacím pohovorem. Pohovor se konal koncem března a šlo zkrátka o to pohovořit o své motivaci - proč chci jet na to které místo a jaké předměty bych tam rád studoval - v AJ. 
Pak bylo třeba vyřídit nemálo papírování: Seznam předmětů, doložení pozvánky ze zahraniční univerzity (přišlo poštou tuším v srpnu), podepsání účastnické smlouvy na rektorátu UK a podepsání a zaslání smlouvy o ubytování na koleji v Heidelbergu (vyřízeno v půlce září).

Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil.
Předměty, na které jsem se původně „přihlásil“ (tzn. které jsem zadal do seznamu předmětů), jsem po příjezdu do Heidelbergu a zveřejnění aktuální nabídky předmětů (většina z nich se každoročně obměňuje) přes tzv. změnový formulář vyměnil. 
Nakonec jsem se na anglistice přihlásil a absolvoval pět předmětů. Při výběru jsem se snažil „nemít velké oči“ a nevolit příliš náročné předměty za velký počet kreditů. Absolvoval jsem také placený kurz němčiny pro zahraniční studenty.

  • Ernest Hemingway: First 49 Stories (seminář)
  • American Fictions of Violence: From the Colonial Period to the Present (přednáška)
  • Cognitive Linguistics (přednáška)
  • The Language of Newspapers (seminář)
  • Fachdidaktik I im Master of Education
  • Deutschkurs B1.1
Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?
Přijatelná. Pokud člověk vypracovává domácí úkoly, připraví se na zkoušku, věnuje čas své seminární práci, neměl by mít problém s absolvováním předmětu.

Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?
Základy společenských věd. Nepodařilo, co se možných ekvivalentů v Heidelbergu týče, ale domluvil jsem si individuální plnění u některých předmětů tak, abych nemusel nutně prodlužovat studium pouze kvůli Erasmu.

Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?

Zápis
Nejlepší je napsat email přímo vyučujícímu (případně přijít na první hodinu a domluvit se, to ale v mém případě nebylo třeba). Někteří odpověděli ještě tentýž den, nejpozději asi do týdne, nebyl problém.

Docházka
Na přednášky povinná není, nicméně někteří přednášející (American Fictions of Violence) si jí dělali pro vlastní potřebu.Na semináře je docházka povinná a povoleny jsou dvě absence, stejně jako u nás.

Plnění
Vedle docházky, aktivity v hodinách nebo domácích úkolů je pro splnění semináře většinou třeba udělat ústní prezentaci a před koncem semestru odevzdat seminární práci (deset až dvacet stran, záleží na předmětu a počtu kreditů).Obecně platí, že v Heidelbergu se tolik nezkouší ústně – až na výjimky (viz bod 10).

Jak probíhá výuka předmětů?
Ač je koncepce předmětů jiná než u nás – zaměření je víc konkrétní (Hemingway), témata jsou až netradiční (Violence) – výuka probíhá podobně. Na přednáškách člověk poslouchá výklad vyučujícího, zapisuje si. Někteří učitelé rozdávají handouty (Violence), někteří odkazují na své knihy (Cognitive Linguistics).
V seminářích se prezentuje a diskutuje (Hemingway) nebo pracuje s domácími úkoly, pracovními listy a následně diskutuje (Language of Newspapers, Fachdidaktik).
Místní studenti byli aktivní, ohledně učitelů a jejich přístupu rovněž nemám co vytknout – byli zapálení, podněcovali diskusi nejen na seminářích a studentům naslouchali.

Jak probíhá zkouškové období?
Většina zkoušek a testů probíhá zpravidla v poslední výukový týden nebo v týdnu následujícím, zkrátka v první polovině února. Pokud se nemýlím, na většinu předmětů má student tři pokusy.
Seminární práce se odevzdávají do konce semestru (března). Já sám jsem však práci odevzdával dřív, abych ji měl, pokud možno, opravenou před začátkem našeho letního semestru.

Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?

E. Hemingway: First 49 Stories
Musel jsem udělat prezentaci na vybranou povídku (z nabídky). V závěru nám Erasmákům vyučující vyšla vstříc – dala nám na výběr, zda chceme být ústně zkoušeni nebo odevzdat seminárku. Všichni jsme zvolili první variantu. Jednalo se o více než půlhodinovou diskusi tří mnou připravených otázek ke dvěma probíraným povídkám.

Cognitive Linguistics
Písemný test (až na jednu otázku multiple choice). Stačilo docházet na přednášky a naučit se ze svých poznámek.

American Fictions of Violence
Zde trochu netradičně ústní zkouška, kde jsme měli za úkol interpretovat vybraná (dvě dlouhá beletristická a dvě krátká) díla v kontextu přednášek, případně přijít s vlastními podněty. Můj dojem ze zkoušky byl takový, že vyučujícímu šlo hlavně o to odhalit, zda jsem daná díla opravdu přečetl.

The Language of Newspapers 
Domácí úkoly (vyučující byl benevolentní) a závěrečná devadesátiminutová písemná práce, kde jsme měli za úkol kupříkladu interpretaci novinových titulků či přepsání broadsheet článku do tabloid.

Fachdidaktik
Krom docházky a aktivity v hodině jsem musel odučit jednu vyučovací hodinu na základní škole a napsat desetistránkovou seminární práci – jakousi komplexní didaktickou reflexi a analýzu odučené hodiny.

Deutschkurs
Kurz němčiny připomínal hodiny na základní nebo střední škole (dvakrát týdně, devadesát minut, práce s učebnicí, diskuse, domácí úkoly). Před začátkem kurzu jsme psali rozřazovací test. V průběhu semestru jsme psali dva testy (Klauzur) na probírané učivo. Výsledná známka byla průměrem obou klauzur a známky za aktivitu v hodinách. 

Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě. Uveďte konkrétní příklady.
Obdobná, ale píše se více seminárních prací, minimálně desetistránkových, což u nás není zvykem. 
Je třeba průběžnější domácí přípravy. To však nutně nezvyšuje náročnost, naopak, člověk je pak lépe připraven na zkoušku. Příkladem je The Language of Newspapers, kde si stačilo projít domácí úkoly.

Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.
Dopravní dostupnost z Prahy autobusem byla výborná. (Jen bylo první den třeba přespat v hotelu, protože se nedalo stihnout vyzvednout si klíč od pokoje.)
Samotný Heidelberg je zaplaven cyklisty, osobně jsem však vzhledem k blízkosti koleje od školy kolo nepotřeboval a většinou šlapal po svých. 
MHD je na podobně dobré úrovni jako v Praze, jen nočních linek je méně.
bezpečnost ve studentském městě jsem se nebál.
Co se týče cen potravin a drogerií v Německu, jsou zhruba stejné jako u nás, ne-li levnější. Markantní cenový rozdíl v porovnání s ČR je však v hospodách a restauracích, milovníci čepovaného piva si postesknou.
Studentské menzy (Zeughaus, Triplex) jsou špičkové.

Jakým způsobem jste si našel ubytování?
Vyplnil jsem žádost, kterou mi zaslala koordinátorka z Heidelbergu. Počátkem září mi byla přidělena kolej – ve starém městě, v centru (v souvislosti s tím mi ihned po příjezdu na místo bylo oznámeno, že jsem vyhrál jackpot).

Dá se vyjít se stipendiem? 
Ano, pokrylo většinu nákladů. Záleží, zda člověk bydlí na koleji nebo na bytě. 

Je případně možné si sehnat brigádu? 
Je to možné, ale netroufal jsem si, moje němčina není na dostatečné úrovni.

Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty?
Ano. Párty, promítání sportovních přenosů, filmů ve studentské menze či kavárně, večery stolních her, mimořádné semináře apod.
Jako Erasmák jsem ale chodil spíše na akce pro zahraniční studenty a s místními se mimo školu nebo tělocvik tolik nestýkal.

Jaká je možnost sportovního vyžití v okolí univerzity?
Výborná. Univerzita nabízí širokou škálu sportů (většinu zdarma a bez registrace), od jógy až po rugby. Hodiny si většinou vedou sami studenti. 
Já jsem například chodil na futsal (kde vzhledem k omezené kapacitě fungovalo staré pravidlo, kdo dřív přijde…) a jinak běhat do okolní přírody.

Jak je vybavená knihovna?
Skvěle. Navíc prostory jsou krásné, otevřeno je každý den (některé části až do jedné v noci). Místní studenti univerzitní knihovnu hojně využívají. Já sám jsem ji využil pouze online k četbě článků na seminář o Hemingwayovi, všechny knihy jsem si pořídil v knihkupectví. 
Anglistika pak má ještě svou vlastní knihovnu, kde se většina knih, nemýlím-li se, dá půjčit pouze prezenčně.

Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče?
Tzv. zlatá karta u KB. Stovka měsíčně, cestovní pojištění a výběry ze všech bankomatů zdarma – ač nechci dělat reklamu, doporučuji.
Protože jsem na koleji neměl Wi-Fi (liší se kolej od koleje) a smlouvy na internet se zpravidla uzavírají na dva roky, jen doporučuji zjistit si, jaké jsou možnosti předčasného vypovězení smlouvy (opuštění Německa by však měla být tutovka) příp. výpovědní lhůta – zkrátka přečíst si recenze.
Zpětně možná trochu lituji toho, že jsem nepřijel do Heidelbergu hned po prázdninách a neabsolvoval zářijový intenzivní kurz němčiny. Není zadarmo, ale stojí za zvážení i vzhledem k dřívějšímu seznámení s některými zahraničními studenty, teplejšímu počasí atd.
Za nejdůležitější považuji nebýt asociální a netvořit pouze národnostní skupinky (i když Čechů je v Heidelbergu pomálu), účastnit se akcí, exkurzí, které nabízí univerzita nebo ESN, bavit se se spolužáky, spolubydlícími, … – alespoň ze začátku, než si člověk najde kamarády.

V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?
V nezapomenutelné životní zkušenosti. Do jisté míry jsem mohl porovnat německé vzdělávání s tím naším, ještě se trochu více osamostatnil, procestoval nejen Německo, našel si nové přátele z různých koutů světa. Těžko se to popisuje, to se musí zažít. :)