Daniela, Malta, podzim 2019

Kde jste v rámci programu Erasmus+ studovala?
Studovala jsem na Maltě na univerzitě University of Malta. V zahraničí jsem strávila jeden semestr – zimní semestr akademického roku 2019/2020. 
Popište, proč jste si zvolili danou zahraniční univerzitu a katedru.

Stěžejní pro mě byla země, kde se domluvím anglicky a kde angličtinu využiji při každodenních činnostech, dále jsem pak vybírala tak, aby na katedře působili lidé, na které bych se mohla obrátit s diplomovou prací. (Téma diplomové práce jsem paradoxně nakonec změnila a na Maltě naprosto neplánovaně získala materiály pro závěrečnou práci díky výzkumu, který jsem prováděla na tamních školách.)

Popište stručně přijímací proces, zmiňte důležité kroky, data, která jste museli dodržet. 
V průběhu ledna/února jsem vyplnila 3 přihlášky ve webapps.cuni.cz, následoval pohovor na katedře, ke kterému jsem přinesla motivační dopis i se seznamem předmětů, které jsem měla v plánu si na zahraničních univerzitách zapsat, životopis v aj a výpis studijních výsledků. Po pohovorech mi bylo oznámeno, že jsem byla vybrána na Maltu. Nominaci za vás vyřeší koordinátoři. Já jsem si musela obejít vyučující z UK kvůli paralelních předmětů, dojít si na Oddělení zahraničních vztahů pro Learning Agreement. Do 1.7. jsem pak na Maltu musela odeslat tyto dokumenty:
  • Learning Agreement
  • Potvrzení o pojištění do zahraničí
  • Kopii karty zdravotní pojišťovny
  • Zdravotní potvrzení
  • Potvrzení o absolvování OLS jazykového testu (s Maltou jsem se přes email domluvila, že jej dodám až později, jelikož v ČR se test plní až o prázdninách)
  • + vyplnění online přihlášky (odkaz na něj mi zaslala přímo zahraniční univerzita)
Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil/a…
Plnila jsem 7 předmětů: Contemporary American Narrative, Slave Narratives, Eigthteen Century Prose 1: The Rise of the Novel, The Postcolonial Novel, Introduction to Social and Cultural Anthropology, An Introduction to the Maltese Language: Survival Level, English Proficiency for International Students

Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?
Průběh semestru byl hlavně o čtení zadané literatury, jiné úkoly jsme nedostávali. Obsah předmětů sám o sobě nebyl příliš náročný, spíš šlo o „stres“ z neznámého, zkoušky probíhaly jinou formou, než na jakou jsem byla zvyklá.

Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?
Studuji Základy společenských věd a plnila jsem si jeden povinně volitelný předmět – Sociální a kulturní antropologii, zbytek nebyl možný (didaktika a oborová praxe).

Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?
Zápis předmětů probíhá přes elektronický systém esims (obdoba SIS), začíná však až několik dní po začátku semestru a je na něj zhruba týden – první týden tedy chodíte na předměty, aniž byste je měli zapsané – můžete si je tak ozkoušet. Má to však i nevýhody, jelikož jste na univerzitě někdo nový, učitelé nemají váš email a v případě zrušené výuky (což se první týden stává poměrně často), vám to nikdo nedá vědět.
S docházkou nás koordinátorky ze zahraničního oddělení „strašily“ od prvního dne. Říkaly, že je striktně povinná na každou přednášku. Na všech mých přednáškách se opravdu zapisovala, místní (studenti i vyučující) mě však uklidnili, že za 2-3 absence mě z kurzu nevyhodí. Oficiálně to však v požadavcích nenajdete.
Ke splnění byla tedy nutná docházka a zkouška či seminární práce, případně obojí.

Jak probíhá výuka předmětů? 
Většinou probíhaly pouze přednášky. V jednom předmětu jsem měla jednou za 3 týdny cvičení, kde se měla vést diskuze. Byla jsem ale ve skupině, která neměla štěstí na vyučujícího a ten cvičení převyprávěl sám, aniž by dal někomu prostor k vyjádření se – obecně si studenti na Maltě stěžovali, že je výuka na VŠ málo interaktivní.

Jak probíhá zkouškové období?Mně zkoušky trvaly zhruba měsíc, podle rozpisu jsem je totiž měla roztahané od prvního dne zkouškového období až do posledního. Byli však i tací, kteří měli všechny zkoušky ve dvou týdnech.

Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?
Ve většině případů šlo o zkoušky formou eseje (já jsem měla vždy hodinu na napsání cca 3-4 stránkové eseje, ale jsou i předměty, kde se esej píše 2-4 hodiny, záleží na počtu kreditů). Někteří učitelé ještě před zkouškovým obdobím objasnili, jak by si představovali, aby esej vypadala. Jednu zkoušku (z Maltštiny) jsem měla i ústní, v jednom předmětu zkoušku formou testu + seminární práci. Jeden předmět byl zakončen pouze seminární prací.

Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě? 
Viz odpověď na otázku č. 5. Jelikož jsem poctivě přečetla zadané knihy (to bylo občas náročnější, někdy se nakupilo hodně knih najednou a já moc nestíhala číst), po obsahové stránce nebylo tak náročné se na zkoušky připravit, ale spíš jsem měla strach z formy zkoušek – eseje. Požadovali napsat skvělou a hlavně dlouhou esej v krátkém časovém úseku, v tom jsem neměla cvik a bylo to (hlavně psychicky) náročné. Všechny eseje ale nakonec dopadly dobře.

Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.?
Bezpečno na Maltě bylo, je to velmi multikulturní země a místní i přistěhovalci spolu fungují bez viditelných problémů. Největší nebezpečí na vás číhá na maltských silnicích . Ač je Malta velmi malá, všichni jezdí všude autem a na chodce (natož cyklisty) nejsou moc zvyklí – to znamená častou absenci chodníků a laxní přístup právě k chodcům a cyklistům, rozhodnete-li se tedy přesouvat převážně pěšky (což je vzhledem ke vzdálenostem možné), je třeba počítat s tím, že často budete muset po silnici. Autobusy na Maltě samozřejmě jezdí, ale často bývají přeplněné, v takovém případě vás řidič prostě nevezme a musíte čekat na další. Ceny běžného zboží jsou na Maltě poměrně vysoké s ohledem na životní úroveň, na to je třeba se připravit. Nejlevnější nákup seženete asi v Lidlu a těch je tam dostatek.

Jakým způsobem jste si našel/našla ubytování?
Přes Facebookovou skupinu jsem si našla samostatný pokoj ve sdíleném bytě.

Dá se vyjít se stipendiem? 
Určitě nepokryje všechny náklady. Já jsem měla dost levné ubytování, po jeho zaplacení mi tedy ještě zbyla nějaká částka, která sice na pokrytí všech potřeb nestačila, ale výrazně pomohla. Většina mých známých však za ubytování platili částku, která se rovnala (téměř) celému stipendiu.

Je případně možné si sehnat brigádu? 
Ano je.

Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty? 
Organizace ESN pořádá spoustu aktivit, v převážné většině jde sice o večírky, ale pořádalo se i pár společných výletů, filmových večerů, kurzů vaření či diskuzí.

Jaká je možnost sportovního vyžití v okolí univerzity?
Univerzita nabízí program Degree+, kde jsou v nabídce krom jiného i sportovní aktivity. Dále má ESN několik sportovních klubů (potápění, fotbal, surfování,..).

Jak je vybavená knihovna?
Nabídka titulů byla vcelku široká, ale většinou měli daný titul pouze v jednom výtisku. Místní studenti si však literaturu převážně kupují, o jednotlivé tituly tedy soutěžíte jen se zahraničními studenty .
Co se týče prostor, tak knihovna má kapacitu dostatečnou, o zkouškovém období sice byla plnější, ale místo se vždy dalo najít.

Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče? 
I když to někdy vypadá beznadějně a zdlouhavě (např. přijímací proces, u mě hlavně na straně hostující univerzity), vydržte, obrňte se trpělivostí a ono to dopadne.
Nepodceňte přípravu, je určitě super přečíst si zkušenosti lidí, kteří už v dané zemi byli i ohledně takových banalit jako je třeba počasí.

V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?
Zocelení psychiky. Ze začátku jsem měla tendence se z věcí hroutit, když nešly úplně podle mých představ. Pak jsem ale pochopila, jak to na Maltě funguje, že některé věci prostě neřeší a některé zase na můj vkus až příliš, přijala jsem to a naučila se, jak v těchto podmínkách fungovat. 

V srpnu jsem pak udělala OSL test a výsledky zaslala na Maltu. V září mi pak poštou přišel Acceptance Letter a mohla jsem tedy v Evropské kanceláři podepsat smlouvu.
Zhruba měsíc před zkouškovým obdobím byl zveřejněn rozpis zkoušek pro danou fakultu. Každá zkouška byla v pevně daném termínu a byl na ni pouze jeden pokus – nebylo tedy možné si termíny upravovat podle potřeby. Pokud se vám nějaké zkoušky překrývaly, byla možnost ozvat se odpovědné osobě, nevím však, jaký byl další postup, nestalo se mi to.