Martina, Universitat de Barcelona, podzim 2019

Popište, proč jste si zvolili danou zahraniční univerzitu a katedru.

V zahraničí jsem strávila zimní semestr 2019/20, zvolila jsem Universitat de Barcelona – Facultat de filologia, tedy filologickou fakultu. Tuto možnost jsem zvolila z výběru domácí katedry, která měla nabídku kateder, se kterými již byly uzavřené smlouvy. Hlavními aspekty výběru byla země, město a výběr předmětů.

Popište stručně přijímací proces, zmiňte důležité kroky, data, která jste museli dodržet. 

Termín podání přihlášek, která pro studenty vyjíždějící na zimní semestr může být téměř i rok dopředu, je opravdu důležité pohlídat. Nicméně přibližně po 2-3 měsících se koná pohovor a před ním je důležité odevzdat motivační dopis a životopis. Po rozřazení studentů do destinací (po nominacích) už student jedná přímo s přijímající univerzitou – pošlou přijímací dopis a poté, v mém případě asi do poloviny června, jsme povinni zaslat několik dokumentů zahrnující jazykové certifikáty, pojištění či sken dokladů. 

Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil/a…

Původně jsem měla na smlouvě 6 předmětů, z nichž jeden byl na business fakultě (sociologie), ostatní byly z filologické fakulty (katedra anglického jazyka). Následně jsem dva předměty vyřadila.

Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?

Rozhodně záleží na ročníku, ze kterého si předmět vyberete. Nicméně mi náročnost přijde celkově nižší, jelikož se do konečných známek započítává práce během semestru a úkoly jsou více praktické, méně memorování.

Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?

ZSV – nakonec nepodařilo, původně jsem měla zapsanou sociologii na cizí fakultě, ale náplň předmětu neodpovídala. Budu tedy muset prodlužovat, ale to mi nevadí.

Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?

Zápis do předmětů proběhl pouze na základě seznamu předmětů, které jsme si napsaly do smlouvy. Docházka se často počítá do konečné známky

Jak probíhá výuka předmětů? 

Výuka se příliš neliší od té naší, snad jen v tom, že u nás neprobíhaly žádné přednášky na slovo vzaté, vše to bylo jako cvičení v menší skupině studentů. Předměty mají také mnohem větší časovou dotaci, jeden předmět 3,5–4 h týdně

Jak probíhá zkouškové období?

Na University of Barcelona se studenti nezapisují na zkoušky, jsou zde pevně dané termíny, jelikož je zde jeden pokus (další až příští semestr). Univerzita sestavuje plán zkoušek, aby se nekryly a termíny jsou známé už na začátku semestru.

Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?

Písemné, se skupinou a vyučujícím, ke kterému byl na předmět student zapsaný. Na předmětu z praktického jazyka jsem měla navíc i ústní část.

Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě. Uveďte konkrétní příklady. 

Viz otázka 5 

Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.

Do Barcelony létá více aerolinek.

Jakým způsobem jste si našel/našla ubytování?

Trochu riskantním způsobem. Přijela jsem do Barcelony a prvních 5 dní jsem Coachsurfovala ve městě Vic – zároveň jsem chodila na prohlídky pokojů najitých převážně přes aplikaci Badi či stránku idealista.

Dá se vyjít se stipendiem? 

Záleží, jak dobře seženeme ubytování, ale spíše ne. Mně ke stipendiu rodiče posílali stejný obnos peněz, jaký mi posílají, když jsem v Praze a občas jsem si přivydělávala úklidem. Nakonec jsem si vyšla velmi dobře, ale bylo to hlavně z toho důvodu, že jsem měla ještě relativně levné ubytování.

Je případně možné si sehnat brigádu?

Chodila jsem občas uklízet do rodin. Takováto brigáda je sice složitější na sehnání, ale na druhou stranu není potřeba pracovní povolení, čehož zařizování je se Španěly prý celkem zdlouhavé.

Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty? 

Na žádné jsem nenarazila. S místními studenty jsem příliš v kontaktu nebyla, spíše s Erasmus+ studenty.

Jaká je možnost sportovního vyžití v okolí univerzity?

Využívala jsem pouze posiloven a na pláži hrála frisbee ultimate, nicméně pláž je od univerzity relativně daleko.

Jak je vybavená knihovna?

Knihovna filologické fakulty Barcelonské univerzity má nejen překrásné historické prostory, ale i její vybavenost je velmi dobrá.

Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče? 

Bráno trochu s nadsázkou, ale vyhýbat se Čechům a vytvořit si co nejvíce lokálních přátel či přátel z celého světa – takto se neochudíte o trénink jazyka a poznávání různých národů.

V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?

Nejvíce jsem si odnesla zkušeností do života a velmi mě to obrnilo z psychické stránky (například když jsem hledala ubytování). Dále samozřejmě vylepšení jazyků a poznání jiného státu, nátury místních a možnost porovnat český vzdělávací systém či podobu výuky s tou v zahraničí. V neposlední řadě oceňuji to, že jsem poznala spoustu skvělých lidí a vytvoření výborných přátel.




Foto: Martina