Adam, Universidad de Alcalá, léto 2019

Kde jste v rámci programu Erasmus+ studoval?

Studoval jsem na Universidad de Alcalá. V zahraničí jsem strávila letní semestr 2019.

Proč jste si vybrala právě tuto univerzitu? Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil?


Universidad de Alcalá jsem si vybral hlavně na doporučení spolužačky, která tam rok přede mnou vyjela. Také mě lákalo Španělsko jako země a španělština, kterou jsem se tam začal učit.

Na zahraniční univerzitě jsem se přihlásil ke studiu 4 předmětů, z toho jeden byla španělština pro studenty Erasmu (za kurz se platilo 200 euro). Jinak jsem studoval Didactics of English language, Cognitive Linguistics a Contemporary American poetry. 

Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?

Cognitve linguistics bylo velmi náročné prvních 8 týdnů, kdy jsme museli psát na každý týden kratší shrnutí poměrně dlouhých textů. Jinak ostatní předměty byly náročností podobné předmětům doma.

Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?

NMgr. AJ/NJ. Na KAJL mi uznali všechny v zahraničí studované ekvivalenty českých předmětů. 

Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?

Do předmětů je student zapsán místních Erasmus koordinátorem na základě Learning agreementu.
Pro docházku obecně platí, že student má být přítomen na 70% hodin, jak přednášek, tak seminářů.

Jak probíhá výuka předmětů?

Přednášky, diskuze, hodně skupinových prací a hodně psaní.

Jak probíhá zkouškové období?

Trvá většinou pouze dva týdny. My ale psali finální testy na posledních hodinách.

Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?

Většinou jsme psali testy i v průběhu semestru. Tyto testy a finální test ale tvoří většinou pouze 40% známky. Zbytek jsou třeba skupinové projekty a psané práce.

Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě?
Uveďte konkrétní příklady.

Různě, opravdu záleží na předmětu. Například Kognitivní lingvistika byla velmi těžká, ale Americká poezie byla příjemně uvolněná a nenáročná.

Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.?

Stále skvěle. Hned bych jel znovu.

Jakým způsobem jste si našel/našla ubytování?

Všechny studentské rezidence v Alcale jsou buď hrozně drahé nebo daleko, proto se rozhodně vyplatí si zajistit byt. Já použil španělskou platformu aluni.net, která v určitých španělských městech zajišťuje ubytování pro studenty.
Byt jsem si rezervoval ještě před odletem. Tím, že to bylo přes třetí stranu, tak mi nevadilo poslat peníze předem. Cena mého pokoje byla 237 euro na měsíc, plus 25 euro poplatky, což byl jeden z nejlevnějších. Měl jsem to 7 minut pěšky do školy a s odstupem času jsem viděl, že jsem si vybral moc dobře. Byt byl sice špatně vybavený, a ne úplně čistý, ale v pokoji jsem měl vše, co jsem potřeboval. Většina mých kamarádů platila více peněz za horší pokoje.

Dá se vyjít se stipendiem? 

Stipendium pokryje jistě bydlení. Mělo by Vám i něco zůstat. Já měl něco našetřeno a také mi přispívali rodiče, takže jsem se měl dobře.

Je případně možné si sehnat brigádu?

Když umíte španělsky, tak asi ano. Ale rozhodně bych radil mít něco našetřeno, ještě než vyrazíte. 

Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty?

Ano, ze začátku bych radil chodit na akce, které pořádá místní ESN skupina, tam poznáte první kamarády a pak už to jde samo. Není se čeho bát, Alcala je malinká a nejde si tu nenajít kamarády. 

Jaká je možnost sportovního vyžití v okolí univerzity?

Ačkoliv nejsem fotbalista, tak jsme s kluky chodili hrát fotbal. Hned za Alcalou je hodně turistických cest a kopců (cca 800 m.n.m.), kam se dá jít běhat, nebo na túru. My chodívali ve skupinách na túry a pikniky. 

Jak je vybavená knihovna?

Moderní, velká, často plná lidí. Dá se tam ale dobře učit nebo psát úkoly.

Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče? 

Cestujte! Dá se jezdit i zadarmo.  „The Green“ – choďte ve středu večer, kdy je tam nejvíc Erasmus studentů. V lednu si vezměte zimní bundu, jarní nestačí!

V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?

Snad úplně ve všem. Vystoupil jsem z komfortní zóny a opravdu vyjel. Mám hodně nových kamarádů z celého světa. Mám B1 ve španělštině. Procestoval jsem nespočet míst ve Španělsku, Portugalsku a Maroku. Zkusil jsem si žít v jiné zemi a chodit tam na univerzitu.


















Foto: Adam